Oamenii de știință de la The Wistar Institute au descoperit o nouă modalitate de identificare și direcționare a rezervoarelor virale HIV ascunse în timpul tratamentului cu terapie antiretrovirală. Aceste descoperiri au fost publicate în Cell Reports și pot avea implicații translaționale pentru îmbunătățirea îngrijirii pe termen lung a persoanelor HIV pozitive.

Terapia antiretrovirală a crescut semnificativ sănătatea și speranța de viață a persoanelor infectate cu HIV, suprimând replicarea virusului în celulele imune gazdă și oprind evoluția bolii; cu toate acestea, cantități scăzute, dar persistente de virus rămân în sânge și țesuturi, în ciuda terapiei. Persistența virusului limitează recuperarea imunității și este asociată cu niveluri cronice de inflamație, astfel încât persoanele infectate cu HIV au un risc mai mare de a dezvolta o serie de boli.

Această infecție persistentă provine din capacitatea HIV de a se ascunde într-o populație rară de celule T CD4. Găsirea de markeri noi pentru identificarea rezervorului de virus este extrem de importantă pentru a realiza eradicarea HIV.

“Cu progresele recente pe care le realizăm în domeniile glicobiologiei și glicoimunologiei, a devenit clar că moleculele de zahăr prezente pe suprafața celulelor imune joacă un rol esențial în reglarea funcțiilor lor “, a declarat autorul corespondent Mohamed Abdel-Mohsen, Dr.,  Profesor Asistent în Wistar Institute Vaccine & Immunotherapy Center.

„Cu toate acestea, relevanța glicozilării de suprafață a celulelor gazdă în persistența HIV a rămas în mare măsură neexplorată, ceea ce o face o piedica în înțelegerea latenței HIV. Pentru prima dată, am descris o semnătură glicemică de suprafață celulară care poate afecta persistența HIV.“

Celulele infectate persistente pot fi împărțite în două grupuri: celule în care virusul este complet tăcut și nu produce niciun ARN (adică, rezervor silențios de HIV); și celule în care virusul produce niveluri scăzute de ARN (adică rezervor activ de HIV). Direcționarea și eliminarea ambelor tipuri de rezervoare este obiectivul căutării unei vindecări HIV. O provocare principală în această căutare este că nu avem o înțelegere clară a modului în care aceste două tipuri de celule infectate sunt diferite între ele și de celulele neinfectate cu HIV. Prin urmare, identificarea markerilor care pot distinge aceste celule între ele este esențială.

Pentru studiile lor, Abdel-Mohsen și colegii lui au folosit un model celular primar de latență HIV pentru a caracteriza glicemia de suprafață a celulelor infectate cu HIV. Ei și-au confirmat rezultatele în celulele CD4 izolate direct la persoanele infectate cu HIV pe baza terapiei antiretrovirale.

Ei au identificat un proces numit fucozilare ca o caracteristică a celulelor T infectate persistent în care genomul viral este activ transcris. Fucozilarea este atașarea unei molecule de zahăr numită fucoză la proteinele prezente pe suprafața celulelor și este critică pentru activarea celulelor T.

Cercetătorii au mai descoperit că expresia unui antigen fucozilat specific numit Sialyl-LewisX (SLeX) identifică transcrierea persistentă a HIV in vivo și că celulele T CD4 primare cu niveluri ridicate de SLeX au niveluri mai mari decat ale celulelor T și proteine ​​cunoscute pentru a conduce transcripția HIV în timpul terapiei antiretrovirale. Astfel de modele de glicozilare nu au fost găsite la celulele infectate cu HIV în care virusul este inactiv transcripțional, oferind o caracteristică distinctivă între aceste două compartimente celulare. Interesant, cercetătorii au descoperit, de asemenea, că HIV în sine promovează aceste modificări glicemice de suprafață celulară.

Un nivel ridicat de SLeX este o caracteristică a unor celule canceroase care le permite metastazarea. Într-adevăr, cercetătorii au descoperit că celulele infectate cu HIV cu un nivel ridicat de SLeX sunt îmbogățite cu modele moleculare implicate în traficul între sânge și țesuturi. Aceste niveluri diferențiale ar putea juca un rol important în persistența HIV în țesuturi, care sunt principalele locuri unde se ascunde HIV în timpul terapiei antiretrovirale.

Pe baza acestor constatări, rolul fucozilării în persistența HIV necesită studii suplimentare pentru a identifica modul în care contribuie la persistența HIV și cum ar putea fi folosit pentru a viza rezervoarele de HIV din sânge și țesuturi.

Material preluat integral si tradus de pe www.medicalxpress.com.